26.04.2025 – ZAJĘCIA W INSTYTUTACH: NAUK O POLITYCE I BEZPIECZEŃSTWIE ORAZ LINGWISTYKI STOSOWANEJ I NA WYDZIAŁACH: PRAWA I ADMINISTRACJI ORAZ SZTUK PIĘKNYCH
W dniu 26.04.2025 roku MUR-owcy doświadczyli podwójnych zajęć dla każdej grupy wiekowej. Zajęcia w Instytutach: Nauk o Polityce oraz Lingwistyki Stosowanej i na wydziałach: Prawa i Administracji oraz Sztuk Pięknych miały miejsce w Kampusie Rejtana w budynkach: A0, A2, A3 i w Bibliotece UR.
I – III
„Od radców prawnych bajka ciekawa o obowiązkach dziecka i prawach!”
Wydział Prawa i Administracji przygotował dla Małych Studentów UR wyjątkowe zajęcia z zakresu edukacji prawnej pt. „Od radców prawnych bajka ciekawa o obowiązkach dziecka i prawach!”. Wydarzenie zostało zorganizowane przy udziale radców prawnych z Okręgowej Izby Radców Prawnych w Rzeszowie – praktyków prawa, wyróżniających się charakterystycznymi niebieskimi żabotami.
Zajęcia poprowadzili: r. pr. Justyna Wojdyło-Borucka, apl. r. pr. Katarzyna Czop, apl. r. pr. Wiktoria Suchyna, apl. r. pr. Konrad Chamot z OIRP w Rzeszowie oraz dr Oskar Bróż, mgr Marta Golowska, reprezentujących WPiA UR. Podczas spotkania Mali Studenci poznali podstawowe pojęcia związane z ich prawami – m.in. prawem do nauki, bezpieczeństwa i szacunku oraz obowiązkami wynikającymi z życia w społeczności. Forma bajki zastosowana przez prowadzących sprawiła, że treści były zrozumiałe i atrakcyjne dla najmłodszych uczestników.
W drugiej części spotkania radcowie opowiedzieli o swojej pracy oraz codziennych zadaniach, jakie wykonują na co dzień w ramach zawodu radcy prawnego. Uczestnicy mieli również okazję poznać inne zawody prawnicze, co pozwoliło im lepiej zrozumieć różnorodność profesji związanych z prawem. Dodatkowo dzieci mogły przymierzyć togę i zrobić sobie w niej pamiątkowe zdjęcia, co wzbudziło wiele radości i entuzjazmu.
Zajęcia były nie tylko pouczające, ale również inspirujące i dostosowane do wieku uczestników. Spotkanie cieszyło się dużym zainteresowaniem oraz bardzo pozytywnym odbiorem ze strony Małych Studentów.
Na Wydziale Sztuk Pięknych najmłodsi MUR-owcy na zajęciach pt. „I ty możesz zostać ilustratorem!” spróbowali tej trudnej, ale dającej wiele satysfakcji dyscypliny artystycznej.
Zajęcia prowadzone przez dr Annę Steligę rozpoczęły się od przedstawienia historii pewnej ilustratorki, która śpiesząc się z oddaniem zamówienia, nie tylko nie dokończyła poszczególnych ilustracji, ale też w wyniku upadku rozsypała ilustracje i teraz nikt nie zna ich kolejności.
Młodzi adepci sztuki musieli zatem najpierw wysłuchać ze zrozumieniem bajki „Czterej muzykanci z Bremy”, by następnie przystąpić do ułożenia kart książki, domalowania brakujących elementów, pomalowania ilustracji i złożenia całej książki z okładkami i grzbietem. I tak każdy z nich zanim otrzymał wpis do indeksu miał za zadanie zaprezentować do zaliczenia złożoną książkę ze swoimi autorskimi ilustracjami.
W wyniku zajęć powstało wiele oryginalnych i ciekawych rozwiązań zwizualizowania treści bajki, którą pierwotnie okrasiła pięknymi ilustracjami wspaniałą ilustratorka Elżbieta Wasiuczyńska.
IV – V
Zajęcia dla studentów MUR z klas IV-V odbywały się w Instytucie Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie oraz w Pracowni Kryminalistyki. Każdy z młodych studentów miał możliwość uczestniczenia w dwóch rodzajach zajęć. Podczas warsztatów pt. „Kryzys pod kontrolą – współpraca służb mundurowych” uczniowie mogli zapoznać się ze specyfiką działania różnych formacji m.in. Policji. Studenci zostali podzieleni na grupy, w których opracowywali strategię postępowania i współpracowania służb, w okolicznościach zderzenia się dwóch pociągów. Celem tych zajęć było przekazanie wiadomości na temat prawidłowego reagowania w różnych sytuacjach kryzysowych np. zagrożenia życia i zdrowa.
Studenci MUR wzięli także udział w zajęciach w Pracowni Kryminalistyki, podczas których dowiedzieli się, jak pobiera się odciski palców oraz w jaki sposób ujawnia się i zabezpiecza ślady daktyloskopijne. Podczas warsztatów skorzystano ze specjalistycznego sprzętu m.in. stołu daktyloskopijnego z wyposażeniem, zestawu do daktyloskopowania opuszków palców i dłoni, zestawu do zabezpieczenia śladów daktyloskopijnych. Podczas zajęć wykorzystano materiały daktyloskopijne (proszki, folie, pędzle). Uczniowie mogli także oglądać pod mikroskopem łuski pistoletowe. Celem warsztatów było zapoznanie studentów z specyfiką przeprowadzania badań kryminalistycznych.
Prowadzący zajęcia: dr hab. Anna Kołomycew, prof. UR, dr Katarzyna M. Cwynar, dr Anna Pięta-Szawara, dr Anna Szluz (koordynatorka MUR), mgr Krystian Mularz (INoPiB WNS) oraz dr Magdalena Kruczek (Pracownia Kryminalistyki WPIA).
GR 1 – W pracowni nr 47 w budynku A2, tam gdzie stoi wielka prasa graficzna…… na korbę (kto był, ten widział i kręcił), Studenci MUR mieli okazję wykonać pod okiem profesorów – dr hab. Agnieszka Lech-Bińczycka, prof. UR i dr hab. Marcin Jachym, prof. UR i studentów z Wydziału Sztuk Pięknych własne grafiki z użyciem tradycyjnego warsztatu wklęsłodrukowego podczas zajęć pt. „Warsztaty z grafiki artystycznej”. A przy okazji, dowiedzieli się, że grafika to coś więcej niż ta wyświetlana na monitorze komputera. Chłopcy i dziewczęta z MURu własnoręcznie wykonali cynkowe matryce w technice miękkiego werniksu, które finalnie odbili na wspomnianej prasie. Kto był ten wie, że płyty drukarskie musiały być wcześniej (pod okiem prowadzącego przeszkolonego z zasad BHP) wytrawione w kwasie azotowym. Własną odbitkę jak i matrycę można było zabrać do domu na zawsze.
GR 2 – z klas IV-V podczas zajęć na Wydziale Sztuk Pięknych w Pracowni Druku Płaskiego i Litografii zrealizowała prace na temat „Faktury z natury – grafika w technice auto-offsetu”. Podczas warsztatów prowadzonych przez członków Koła Naukowo-Artystycznego E/A oraz wykładowczyń: dr Kamila Bednarska, mgr Katarzyna Tereszkiewicz, mgr Julia Rut uczestnicy dowiedzieli się, jak działa matryca w technice druku płaskiego oraz wykonali własne kompozycje w oparciu o wylosowane faktury roślinne. W wyniku pracy stworzyli autorską odbitkę graficzną, którą wraz z matrycą zachowali jako dowód swojej twórczości.
IV – VIII
Zajęcia MUR dla najstarszej grupy odbyły się w Instytucie Lingwistyki Stosowanej UR. Tematem wiodącym zajęć było hasło: Dwujęzyczność – supermoc na całe życie.
Najstarsi studenci MUR mogli pod opieką wykładowczyń z Instytutu Lingwistyki Stosowanej: dr Judyty Pawliszko i dr Iwony Szwed poprzez zabawę zaprzyjaźnić się z językami obcymi, w tym głównie językiem angielskim i niemieckim, a także poznać „od kuchni” (a raczej „od kabiny”) pracę tłumacza.
Na początku zajęć MURowicze dowiedzieli się, czym jest dwujęzyczność, jakie są jej typy oraz jak funkcjonuje mózg osoby dwujęzycznej. Poznali korzyści wynikające z używania dwóch języków w codziennym życiu oraz obalili popularne mity dotyczące dwujęzyczności. Następnie omówili najlepsze sposoby nauki języków, w tym znaczenie immersji, rozmów i zabawy. W części praktycznej uczniowie wzięli udział w językowym escape roomie, w którym musieli odnajdywać ukryte angielskie słowa i uzupełniać nimi brakujące fragmenty polskich zdań związanych z dwujęzycznością. Gra wymagała współpracy, kreatywności i szybkiego myślenia zarówno po polsku, jak i po angielsku.
W drugiej części spotkania młodzi studenci poznali różnice między tłumaczeniem symultanicznym a konsekutywnym, po czym mogli już w kabinach tłumaczeniowych sami się przekonać, jak to jest, gdy trzeba równocześnie (czyli symultanicznie) słuchać i mówić, w dodatku w innym języku niż ten, w którym się słucha, a do tego jeszcze pamiętać o włączeniu lub wyłączeniu mikrofonu, czy przełączeniu kanału na panelu obsługi. Dowiedzieli się też, czym jest „shadowing”, czyli bycie cieniem mówcy. Następnie studenci stali się uczestnikami wycieczki po campusie uniwersyteckim z oprowadzaniem w języku angielskim, a chętni mogli nawet sprawdzić swoje umiejętności w tłumaczeniu na żywo przy wykorzystaniu tzw. tourguidów. Niektórym całkiem dobrze to szło!
Z kolei na Wydziale Sztuk Pięknych MUR-owcy z klas VI-VIII mieli okazję wziąć udział we wiosennych warsztatach ceramicznych, zorganizowanych przez członkinie Koła Naukowo-Artystycznego ZAPAŁ – mgr Natalię Suwaj, Natalię Nykiel, Polę Rogoz, Aleksandrę Grzelakowską, Weronikę Malinowską oraz opiekunkę koła – dr Karolinę Niwelińską.
Podczas zajęć mogły one wykorzystać glinę, poznać jej niepowtarzalne właściwości, techniki modelowania i po prostu poeksperymentować! Tworzyć, niszczyć, chlapać, suszyć i malować, dając upust swoim emocjom.
W trakcie warsztatów dzieci przygotowały różnorodne prace, które docelowo, po wypale i pokryciu prac transparentnym szkliwem, będą podarkiem dla najbliższych lub ciekawą ozdobą dla siebie – magnesem, brelokiem, czy figurką na biurko!
Zajęcia dopasowano do potrzeb i możliwości grupy, wykorzystując wyłącznie narzędzia i angoby (kolorowa glinka) bezpieczne dla zdrowia.
Wszystkie zajęcia dokumentowało fotograficznie i filmowo Koło Naukowo-Artystyczne LENS reprezentowane przez: Justynę Środoń, Irminę Kowalską, Dawida Wikiera i Kamila Głąba, a także członkini Zespołu ds. Promocji WSP UR – Klaudia Dykas.
Szczególne podziękowania dla wszystkich Wolontariuszy z Wydziału Sztuk Pięknych, i Zuzanny Steligi z Instytutu Anglistyki, za wszelaką pomoc udzieloną Prowadzącym zajęcia.
Nad bezpieczeństwem każdych zajęć czuwali studenci ratownictwa medycznego: Milena Cisek, Zofia Nazimek i Mikołaj Wojtasiewicz.
Nad całością zajęć czuwała pełnomocni rektora ds. MUR – dr Anna Steliga.
Zapraszamy na kolejne zajęcia w maju 2025 roku. Tym razem królować będzie SPORT!